Siguldas "Vagoniņš" laikmetu griežos

Gaisa trošu vagoniņš Siguldā kādā no testa braucieniem. Sigulda, 1968. gada 7. septembris. Autore A. Fedosejeva. Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs, 1. f., 5195-1. l.

Par vienu no Siguldas simboliem viennozīmīgi varam dēvēt gaisa trošu ceļu jeb „Vagoniņu”, no kura, iespējams, paveras skaistākā ainava Latvijā – Gaujas gleznainā senleja, Turaidas pils un meži kilometriem tālu.

Ideja par trošu ceļu ar vagoniņu radusies siguldietim Aivaram Janelsītim, teikts Siguldas novada tūrisma mājaslapā. Izlasījis kādā žurnālā publicētu rakstu par pasažieru trošu ceļiem Gruzijas kalnu pilsētā Čiatūrā, Aivars, tolaik būdams Rīgas rajona izpildu komitejas Komunālās saimniecības nodaļas vadītājs, nolēma, ka šo ideju vajadzētu īstenot arī Latvijā. Sarakstījās ar gruzīnu inženieri un trošu ceļu autoru Georgiju Panculaju, sagatavoja pat projektu, kas tika jau iesniegts ierēdņiem apstiprināšanai. Tikmēr uz Siguldas 750 gadu jubileju 1957.gadā viesos ieradās gruzīnu delegācija, kas augstsirdīgi paziņoja, ka dāvinās Siguldai tehnisko projektu un iekārtas, lai vagoniņš varētu tapt.

Pirmajā oficiālajā braucienā „Vagoniņš” devās 1969.gada 3.janvārī, kad Gaujas senleju bija ieskāvis visai bargs sals. Pirmo nedēļu apkārtnes iedzīvotāji ar „Vagoniņu” varēja vizināties bez maksas. Līdz pat 20. gadsimta 80. gadu vidum, kad maršrutā Sigulda–Krimulda–Ragana vēl nekursēja pasažieru autobusi, „Vagoniņš” bija ne tikai izklaides un tūrisma objekts, bet arī nozīmīgs sabiedriskā transporta līdzeklis, un līdz pat 2002. gadam vietējie iedzīvotāji varēja iegādāties mēnešbiļetes.
Trošu ceļa mehānismu izgatavoja Ļeņingradā (Sanktpēterburgā), vagoniņu – Rīgas Vagonu rūpnīcā. Tas svēra 1250 kilogramus, troses garums – 1025 metri, brauciena ilgums – 3,5 minūtes, vidējais ātrums – 6,5 metri sekundē. Ar „Vagoniņu” vienlaikus varēja pārvietoties 22 cilvēki.

Gadu gaitā „Vagoniņš” vairākkārt piedzīvojis rekonstrukciju – veikta trošu ceļa modernizācija, atjaunotas stacijas un vagoniņš, kā arī roku vadības sistēma aizstāta ar automātiskās vadības sistēmu, braukšana kļuvusi līganāka un patīkamāka. 

Lai gan šobrīd „Vagoniņš” ir zaudējis sabiedriskā transporta funkcijas, tomēr piedāvā ne tikai braucienu pār Gaujas senleju, bet arī lēcienu ar gumiju un braucienu ar zipline "Zērglis" pa gaisa trošu vagoniņa ceļu.

Izmantotie avoti: LNA SZVA 252., 357.fonds, LNA LVKFFDA foto materiāli, http://tourism.sigulda.lv/gaisa-trosu-cels-vagonins/ 

Rakstu sagatavoja: LNA SZVA galvenā fondu glabātāja Gundega Cillinberga

Avots:

LNA facebook.com lapa