Liepājas muzeja jūrniecības vēstures krājums papildināts ar diviem unikāliem priekšmetiem

Pievienoja: 
Valters Grīviņš, 27.01.2020

Glezna ar "Krievijas – Austrumāzijas kuģniecības sabiedrības" tvaikoņa "Kursk" attēlu. 20. gadsimta sākums. Liepājas muzeja publicitātes foto.

Liepājas muzeja jūrniecības vēstures krājums papildināts ar diviem unikāliem priekšmetiem. Muzejā nonākusi 20. gadsimta sākuma stikla glezna no viena no lielākajiem un greznākajiem “Krievijas – Austrumāzijas kuģniecības sabiedrības” tvaikoņiem „Kursk. Uz gleznas attēlots tvaikonis „Kursk”, kas kursēja kuģu satiksmes līnijā Liepāja – Ņujorka - Helifaksa.

Tvakonis „Kursk” būvēts 1910. gadā Lielbritānijā Glazgovas pilsētā. Tvaikonis “Kursk” savu pirmo reisu veica 1910. gada 20. oktobrī, tā kapteinis līdz 1918. gadam bija liepājnieks Alfreds Kiršfelds. Jūrniekiem darbs uz šāda veida tvaikoņiem bija prestižs un labi atalgots.

Tvaikonis varēja pieņemt līdz 1700 pasažieriem un attīstīt ātrumu līdz 14 mezgliem, tas līdz Pirmajam pasaules karam bija pierakstīts Liepājas ostā. Brauciens līdz Ņujorkai ilga divas nedēļas. Uz kuģa atsevišķi no mazturīgajiem bija nodalīti turīgi pasažieri, kas bija izmitināti ērtās 1. un 2. klases kajītēs. Tajā bija elektrība, plašas ēdamzāles, kas kalpoja arī par izklaides telpām.

Kā zināms no aculiecinieka atmiņām, Liepājas muzeja krājumā nonākusī glezna atradās vienā no kuģa apkalpes kajītēm. Neskatoties uz vairāk nekā 100 gadiem, glezna ir labi saglabājusies, un ir aizgājušā laikmeta liecība, kad Liepāja kļuva par nozīmīgu Krievijas impērijas emigrācijas centru. 19. gs. beigās un 20 gs. sākumā cilvēki, laimīgās nākotnes meklējumos, masveidā izceļoja uz Ameriku, kur līdz ar straujo rūpniecības attīstību pilsētās auga pieprasījums pēc strādniekiem.

Kara ostas darbnīcās izgatavotais prīmuss ēdiena pagatavošanai uz kuģa. 20. gadsimta 30. gadi.  Liepājas muzeja publicitātes foto.

Otrs vērtīgais priekšmets, kas papildinājis Liepājas muzeja jūrniecības vēstures krājumu, ir Liepājā Kara ostas darbnīcās (tagad Tosmares kuģu būvētava) 20. gs. 30. gados izgatavots prīmuss, kas interesants ar to, ka bija domāts ēdiena pagatavošanai uz kuģa. Lai tas varētu noturēties vertikālā stāvoklī, kuģim svārstoties jūrā, tam izveidots ieapaļš dibens.

Ap 20. gs. 30. gadu vidu Kara ostas darbnīcas bija viens no Latvijas lielākajiem mašīnbūves uzņēmumiem, kurā ne tikai būvēja jūras kuģus un veica to remontu, bet arī ražoja mašīnas un iekārtas galvenokārt lauksaimniecības vajadzībām, dzelzceļa un tramvaja vagonus, darba instrumentus, virtuves piederumus, tai skaitā prīmusus.

Avots:

Liepājas muzeja facebook.com lapa

Reklāma